قالی بافی:
قالی فرشی است پرز دار که از طریق درگیری پرز و گره زدن ان بر تار و نیز پود گذاری بافته میشود و شاخص ترین زیر انداز سنتی به واسطه بافت و اجرای نگاره،طرح و نقش است
قالی
قالی زیر اندازی است که از مجموعه ای از صدها هزار گره یا دانه که در رج های موازی بر چله ها بسته میشوند تشکیل شده است گره وجه تمایز شیوه بافت قالی با سایر بافته های داری (گلیم،زیلو،پلاس و…)میباشد که به پیچیدن یا چرخاندن خامه یا ابریشم به دور یک جفت تار (چله) زیر و رو به گونه ای که دو سر نخ پیچنده پس از پیچیدن به دور چله ها از روی قالی بیرون اید و تشکیل پرزی دولا در سطح قالی را بدهد می گویند به طور کلی دو نوع گره وجود دارد گره نا متقارن (گره فارسی) و گره متقارن (ترکی) در شهر مشهد گره نامتقارن مرسوم است
منبع:
یاوری،حسین”شناخت صنایع دستی ایران”
تاریخچه قالی بافی
نوشته ها،اشعار،اثار نگارگری و هم چنین فرش های به جا مانده هم چون قالی معروف پازیریک و یا اسناد مربوط به فرش زیبای بهارستان که از نخ های ابریشم،طلا و نقره در دوره ساسانی بافته شده است همه و همه نشان از سابقه ، سنت و وجود هنر قالی بافی از انتهای دوره هخامنشیان میباشد و همچنین وجود 2300 تا 2500 تخته قالی نفیس به جا مانده از دوره صفوی نشانگر عصر درخشان قالی بافی در این دوره میباشد
منبع:
یاوری،حسین”شناخت صنایع دستی ایران”
مواد اولیه قالی
- تار(چله)
- پرز(خامه،گوشت)
- پود زیر(پود ضخیم)
- پود رو (پود نازک)
منبع:
یاوری،حسین”شناخت صنایع دستی ایران”
ابزار قالی بافی
- دار(عموی،افقی)
- شانه(دفتین)
- چاقو (کارد)
- قلاب
- قیچی
- سیخ پود کشی
- قشو
- نقشه
منبع:
یاوری،حسین”شناخت صنایع دستی ایران”
آیتم اول
آیتم دوم
Toggle Title
محتوای زنجیره ای در اینجا قرار دارد
Toggle Title
محتوای زنجیره ای در اینجا قرار دارد
منبع:
لطفی،مجتبی “عکاس و پژوهشگر”
یاوری،حسین”شناخت صنایع دستی ایران”